mandag 29. mars 2010

Norges Eldste Russebil?


Celin (18) og Kirstine Synnøve (18) kjører russebil fra 1931.

Dette er en Ford A Town Sedan fra 1931. Min far kjøpte bilen i 1967, og nå har jeg restaurert den som veteranbil, sier en stolt far, Svein Rust.

Det var han som tok initiativet til at datteren Kirstine Synnøve Rust (18) og venninna Celin Rød-Larsen (18) skulle bruke bilen som russebil. Selv hadde han en tilsvarende bil under sin russetid i 1974.

Jeg fikk overtalt min datter til å tenne på ideen til å bruke den som russebil. Den var ikke så vanlig i 1974 heller, allerede da var den ganske gammel. Men i dag tipper jeg at den må være Norges eldste russebil, sier Rust, som driver firmaet Eiker Motorshop på Hokksund.
Er du ikke redd for at russen kommer til å herje for mye med bilen?

Nei, egentlig ikke. Jeg har sagt til dem at den ikke skal herjes med, men jeg er også tilhenger av at en veteranbil skal brukes og ikke bare stå på et museum og støve ned, så om det blir en bulk går det greit.
I dag går det jo stort sett i busser med masse stereo. I denne bilen finner du ikke noe musikkanlegg annet enn det du hører fra motoren, påpeker han.

I tillegg til mangelen på musikk må jentene belage seg på en real tålmodighetsprøve når bilen skal startes.

Det er litt av en prosedyre å kjøre bilen. Du må åpne panseret, og da ser man en bensinkran som også må åpnes. Når man kommer inn i bilen slår man på strømmen, tenningen stilles på lavtenning, så må man snu blandeskruen rundt en og en kvart omdreining, og deretter dra på full choke. Da er man klar til å trykke på startknappen i gulve

Han har selv utarbeidet en bruksanvisning som jentene kan bruke.

Celin Rød-Larsen (18) innrømmer selv at hun må se litt nærmere på innholdet før hun klarer å starte bilen på egen hånd.

Hvorfor ville dere ha denne bilen som russebil?

Vi synes det var en kul idé, og vi får jo erfaring med å kjøre en sånn bil. Vi er jo den eneste russebilen på Skagerak International School i Sandefjord. Det er bare vi to som har planlagt å gjøre russeknuter og få så mye vi kan ut av russetida.

Hva blir det beste med russetida?

Alle russeknutene og russetreffet på Tryvann. Og det å kjøre fram og tilbake fra skolen med bilen.


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar