søndag 8. november 2009

Ekslusivt intervju med Dj Smaaland!

Her kommer ett ekslusivt intervju med Dj Smaaland, kanskje best kjent for sine russelåter, men han har flere jern i ilden, og i dette ekslusive intervjuet får dere lese mer om dette!



Her kommer intervjuet med Dj Smaaland som har russelåter som "Perfect Moment" på samvittigheten! I tillegg er han hovedmannen bak Russebloggen.no´s låt!



Nå fant du ut at musikk var noe du ville drive med?
Da min svenske mor Inga Britta Kristina Kärnstam Smaaland
kom hjem fra jobb og fant meg i et hjørne hjemme med
to sleiver og masse kjeler. Jeg spilte trommer, og var
vel 5 år gammel.

Hva føler du gav deg gjennombruddet ditt blant russen?
Da jeg lagde russelåt.

Hva fikk deg til å begynne å skrive russelåter?
Jeg satt i London, hvor jeg bodde da jeg var 18-19 år gammel,
og savnet home sweet home. Min første russelåt
"Moves of Norway" ble spilt inn skrikende i toppetasjen
i et skittent gangsterstrøk i London.

Hvilken sang gjorde deg mest kjent tror du?
"Teddy Squad" startet det hele. En låt DJ Lande fra my
hometown Verket lagde, som jeg sang og skrev tekst til.
Men sånn alt i alt så snakker vel youtube sannheten.
Og disse årets russelåt-seierene med "Perfect Moment",
og "Saints of May".

Hva liker du best med å lage russelåter?
At jeg kan leke Scooter på norsk, som jeg gjør på en av de nye
dekknavnlåtene min til russen 2010, og allikevel kan komme
unna med det.

Har du noen gode råd til de som vil satse på musikken sin?

Bur deg inne på rommet halve uken og jobb drit hardt,
og dra på byen resten av uken å få deg venner.
Hits på gutterommet er ikke verdt en dritt.

Hva bør de gjøre for å bli oppdaget?
Det svarte jeg vel på rett over. Vi lever i en
verden som er totalt bygd rundt hvem som kjenner hvem.
Den dagen du innser dette, og krydrer det hele med bra musikk,
så er du allerede langt på vei.

Hva synes du om sider som Myspace og Urørt?

Flotte for de som har misforstått hvordan det skal gjøres.
"Alle skal få" med Kristian Valen, sett den?
Do it yourself! En ting er sikkert, myspace og urørt er
ikke et steg nærmere noe som helst med mindre du har
vanvittig bra musikk.

Vet du om noen artister på Myspace som fortjener litt ekstra oppmerksomhet?

Ja det vet jeg. DJ HENRIK MAX. (sjekk ut "All I can")
Det er en upcoming house dj og låtskriver helt i startfasen.
Jeg er selv jævlig fan av dj'er som lager egen toppkvalitet musikk,
type David Guetta, Swedish House Mafia og så videre.
Dette er en av dem. Og han er norsk. No doubt, kommer jeg til å skryte av
at jeg hjalp denne karen på vei om et par år. Trust me, I would know.

Hva synes du om x-factor?

Jeg syns mye. Kort sagt så er det jævlig morsomt å se sosialt
tilbakestående mennesker prøve på ting de ikke kan. Don't you think?
Videre så er det ikke veien å gå gutter og jenter. Av omlag 50 000
mennesker som har prøvd seg i konkurransen opp gjennom årene
er det vel tre-fire som fortsatt er med i gamet.
Kurt Nilsen, Tone Damli Aaberge, og sleng med Gaute Ormåsen fordi han
er på Hotel Cæsar.....viss du har misforstått helt.
Moralen er, det er lettere å skape seg karriere uten konkurransen bitch!

Hva inspirerer deg til musikken din?
Litt absurd, men sjelden musikk. Jævlig fete historier fra folk jeg møter,
Trygdekontoret med Thomas Seltzer, og veldig ofte fylla. Hver gang du opplever
noe så blir du fyllt med inspirasjon. Type sitte foran to skjermer i et studio
og presse har aldri ført til noe som helst. Kan også nevne at det er en 40 meter
høy flaggstang med det norske flagget i toppen som vaier i vinden pryder utsikten
min fra toppetasjen på Bislet. Det er der alt skjer for tiden, og sånt blir det russehits av baby!

Hva skjer fremover med Dj Smaaland, eller skal vi si artisten Smaaland?
Faen, det skjer så mye. Jeg driver alltid med flere store ting på en gang,
for å mette mitt psykotiske behov for å skape kick ass-music.

Jeg gir ut tre dekknavnlåter nå, som er en søt liten maktdemonstrasjon innen
russelåter. Det mest interessante er vel at jeg er i studio med Lucky Stroke
nå hvor vi samarbeider med mannen bak Surferosa, synth-karen til Mira Craig og
en produsent som har jobbet med Aha. Aza, dette prosjektet er av internasjonalt
kaliber og kommer til å sette Norge på kartet internasjonalt! Plate kommer i mars!
www.luckystroke.no

Til slutt, så jobber jeg med Kamazutra, som er Norges svar på svenske Maskinen.
En hel haug med plateselskaper står i kø for å fronte dette prosjektet som er et
samarbeidsprosjekt mellom fire karer (Stian K, Lættis Weed, Banana Inc og meg).

Insane!

Enjoy my music, og elsker du meg så er det bare å glede seg for det tar av neste år. Hater du meg, så hører jeg det skal bli mulig å flytte til Månen iløpet av et par år!
Stay crazy!
Enjoy!
Blogglisten

5 kommentarer:

  1. Hvem er det du lager dekknavnslåter til? Gleder meg til å høre de! Digger sangene dine og spesielt Perfect Moment! <3Dj Smaaland<3

    SvarSlett
  2. Pratet med Russebloggen.no nå og skal svare på spørsmål om alt mulig rart her. Throw them! Negative anmerkninger tas imot med positive come-backs!

    til "Anonym": Det er noe konfidensielt nå, men låtene ble fullført idag faktisk, så russebloggen.no legger ut linker til låtene når de er ute om et par dager.

    SvarSlett
  3. Nice Erik, gleder meg til å høre om du klarer å overgå deg selv i år!! =)

    Lykke til med LS, jeg skal stå først i kø når plata er ute! :D

    Klem Tania =)

    SvarSlett
  4. Digg! Gleder meg til å høre den endelige versjonen av sangen med Kamazutra!!! :)

    Det var overraskende å høre at du driver med annen musikk også:P Men du er jo flink. Ett geni?

    SvarSlett
  5. Tania: Thanx Tania. Det er Lucky Stroke det virkelig handler om! Det er jo på ængelsk, som jo gir muligheten for å tenke større ;)

    Stine: Geni blir vell kanskje å pushe det noe langt. Kamazutra viser seg å bli et prosjekt med flere låter og det jeg har fått med meg til nå er helt sinnsykt bra! Credz til Stian K, Lættis Weed og banana Inc. !!

    SvarSlett